7.05.2013

ALEXANDER ROBOTNICK “Bir Sanat Olarak Disko”



1983 yılı. 3 yıl caz gitarı eğitimi alıp caz standartları çalan 27 yaşındaki Maurizio Dami, Floransa yakınlarındaki karanlık, teknik açıdan yoksun bir stüdyoda bir 808 Roland, 2 tane TB303, 1 tane Synt Korg MonoPoly, 1 tane Gibson gitar, 1 tane Quadra ve 16 kanallı bir TEAC ile modern elektro ile Chicago house'un en önemli ilham kaynaklarından birini oluşturacak olan başyapıtı, müziğin yatağını değiştiren ve bugün de hala dün kaydedilmiş hissi uyandıran "Problemes d'Amour'u çıkarmıştır. Bu kayıt için Alexander ismini ve Rusça'da "işçi"anlamına gelen Robotnick soyadını seçmiş, şarkıyı her zaman hayran olduğu Fransız kültürünün etkisiyle koyu bir Alp aksanlı Fransızcayla söylemiş, bu isimle aynı zamanda Paris'e göç eden avangart Rus göçmenlerini çağrıştırmakla kalmayıp müziğindeki gelecek kurgusunu ve ironiyi de yansıtmıştır. Kendi deyimiyle "son 30 yıldaki tek ve en önemli müzikal devrim olan" house müziğinin yapıtaşlarından birini oluşturan ve İtalya'da görmezden gelinen plağın 10 bin baskısının tamamını Amerika'lı bir ithalatçı alarak Chicago, New York ve Detroit'te dağıtmıştır.


Kösnül erotizmiyle bu alışılmadık parça Amerika'daki yeraltı kulüpleri ve radyolarca baştacı edilmiş, korsan baskıları yapılmış, Maurizio ise bestelerinin house-elektro-tekno üzerinde ne kadar büyük etkisi olduğunu ancak 1995'te internet sayesinde anlayabilmiştir. Dance Boy Dance'in ardından 1984'te Robotnick'i rafa kaldıran Maurizio ortada henüz böyle bir kavram yokken bir multimedya-merkezli oluşum olan "Giovanotti Mondani Meccanici"a katılarak tiyatro oyunları, çizgi filmler ve videolar için müzikler yapmış, 80'lerde özel gösteriler ve moda şovları için ambient eserler bestelemiş, Afrikalı, Kürt ve Hintli müzisyenlerle dünya müziğine yönelmiş, 2000'de kariyerindeki farklı evreleri sergilemek üzere Hot Elephant Music'i kurmuş, Ludus Pinsky ile Underwater Cafe adı altında yeni sesleri ve teknolojileri desteklediği bir proje yaratmıştır.

2002'de tekrar elektroya dönerek ilk çalışmalarına çok benzeyen (yaylılar, kusursuz bas örgüleri, romantizm, 4/4 ölçüler vs) karanlık ve mizahi "Oh no..Robotnick" albümünü; 2003'te ise Kiko ve Hacker ile birlikte "Les Grands Voyages de I'Amour EP'sinde yer alacak olan yeni parçası "Viens Chez Moi"i, eski parçalarını topladığı "Rare Robotnick" albümünü ve 80'lerle günümüz müziği arasındaki yakın akrabalıkları gösterme çabası olup en sevdiği parçaları ve kendi bazı bestelerini ona özgü laptop DJ'liği tarzıyla bir araya getirdiği "The Disco Tech of..Alexander Robotnick"i yayımlamıştır. 80'lerden ilham alan elektrocuların gözünde bu avangart isim gerçek bir efsanedir. Miss Kitten, Kiko, The Hacker ve bir çok isim en ünlü şarkısını yorumlayarak bu dahiye olan borçlarını ödemiştir.


Elindeki Roland 808 ve 303'ün tüm olanaklarını ustaca kullanarak 303'ten şık pop parçaları, 808'ten etnik-egzotik harikalar çıkaran Robotnick deneysel ses alanları, derinlikli disko parçaları, romantik vokalleri, funky ama yine de fütüristik bass örgüleriyle yeniçağ müzisyenleri için yeni olasılıklar yaratmıştır. Onu canlı olarak izlemiş biri olarak sahnedeki karizmatik varlığı, rap üslubu, şaşırtıcı sample'ları, David Brynevari dansları, funky hareketleri ve ona özgü mizah anlayışını gerçekten izlemeye değer.

Alexander Robotnick - The Dark Side Of The Spoon (Bangkok Impact Rmx)

Alexander Robotnick - Supermarket

0 yorum:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...