Fransa, Prusya ile girdiği
savaştan yenik çıkmış, Paris Komünü son günlerini yaşıyor ve Seine Nehri kızıl
akıyordu. O günlerde sanat dünyası yeni bir akıma hazırlık yapıyordu. Monet,
Renoir, Cezanne, Sisley, Pisarro, Manet ve Jongkind’in de aralarında bulunduğu,
akademi karşıtı sanatçı girişimi, 1874’te kendilerinin düzenleyip finanse
ettiği bir sergi açtılar. Sergiye 12 tablosuyla katılan Monet’nin “İzlenim,
Gündoğumu” adlı eseri, sanat eleştirmeni Lois Leroy’nun yazısının başlığına
kaynaklık etti: “İzlenimciler’in Sergisi”. Sergiye katılan ressamlar aslında
bir burun kıvırma olan bu ifadeyi övgü olarak kabul edip kendilerine ‘İzlenimciler’
dediler. Akıma adını veren Monet’nin “İzlenim: Gündoğumu”nda, arka planda
dumanı tüten bacalar, gemilerin belli belirsiz yelken direkleri, önde kayıklar
dikkat çekiyordu ve dönemin havasını ifade edercesine bir ateş topu gibi
görünen kıpkırmızı güneş vardı.
Sakıp Sabancı Müzesi’nde 9
Ekim’de açılan ve 6 Ocak tarihine kadar sürecek olan ‘Monet’nin Bahçesi’ adlı
sergi, ünlü ressamın 38 başyapıtının yanı sıra, “Belki de ressam olmayı
çiçeklere borçluyum” diyen Monet’nin kendi elleriyle yarattığı ve
yaşamının son 30 yılını geçirdiği, resimlerinin ilham kaynağı Giverny
Bahçesi’yle aile yaşamına odaklanıyor. Ayrıca sergi, Monet’nin hayatındaki
dönüm noktalarını bir araya getiren kronolojik şema koridoru ve dev ekranlardan
gösterilen ‘Giverny Bahçesi’ videosuyla, sanatçıya dair özel bir perspektif sunuyor.
Giverny Köyü Monet’nin hayatında çok büyük bir öneme sahip. Fransız sanatçının
Paris’e 80 km
mesafede Giverny Köyü’ndeki ünlü evi ve bahçesi bugün birer başyapıt kabul
edilen resimlerin en büyük ilham kaynağı. Bu nedenle, sanatçının 1883’te kiracı
olarak taşınıp 1890’da satın aldığı ve bahçesini de kendisinin düzenlediği
Giverny evi, modern sanat tarihinde de miladi bir öneme sahip.
Sakıp Sabancı Müzesinin Paris
Marmottan Monet Müzesi işbirliğiyle yaptığı ve 6 Ocak tarihine kadar sürecek bu
sergiye zamanınız olursa mutlaka bir göz atın isterim.
Glitter Bones – Chapel Footwork
Ombre – Cara Falsa
0 yorum:
Yorum Gönder