Sigara denince akla gelen simge isim Marlboro'dur sanırım. Sert bir erkek imajı çizen Marlboro'nun ilk defa piyasaya bir kadın sigarası olarak sürülmesi sizi şaşırtabilir. "Gündüz kadar hafif" sloganı ile 1924 yılında çıktığında bir hanımefendinin sigarasının nasıl olması gerektiğini anlatıyordu. Zaten o dönemde henüz erkek sigaralarında kullanılmayan filtrenin ismi "dudakları koruyan güzellik uçluğu"ydu.
50'li yıllara geldiğimizde sigara ve kanser ilişkisi yavaş yavaş gün yüzüne çıkınca, sigara firmaları bunu insanlara nasıl içiririz kaygısı içinde reklam ve psikolojik bir araştırma içine girdiler. Bu araştırmaların bir tanesi, toplumların bilinçaltında bir ölüm arzusu yattığını idda eden bir çalışmaydı. Bunu pazarlanabilir bulan Philip Morris beyin takımı, kanser tehlikesinin farkında olan ama bunu umursamayan sert erkek imajını bir strateji olarak benimsedi.. Peki bu sert erkek kim olmalıydı. Asker, kaptan, işçi, sporcu falan filan derken son karar kovboy oldu.
Bu reklam için Marlboro adamının eline verilen paket öyle kolay belirlenmedi. 120'den fazla kutu ve amblem tasarımı yaratılıp bunların insanlar üzerindeki etkisi araştırıldı. Gözün hareketlerine göre nasıl dikkat çektiklerine, ne tür çağrışımlar uyandırdıklarına bakıldı, o zamanki psikolojinin geldiği noktada insan hakkında bilinen ve işe yarayabilecek her bulgu kullanıldı. Bu çalışmalara o zamanın parasıyla 150 bin, şimdinin parasıyla 1 milyon dolar harcandı.
Bundan sonra görev Marlboro Adam'ındı. Yıllarca kadınlara pazarlanan filtreli sigaraları erkeklerinde içebileceğini kanıtlamak gibi bir misyonu vardı. 1955'te başlayan kampanya sadece iki yıl içerisinde Marlboro'nun satışlarını dörde katladı. Elbette bu kampanyada yer alan modellerden üçünün, tam da sigara firmalarına açılan davaların zirveye çıktığı 1990'larda akciğer kanserinden öleceğini ve Marlboro'ya "kovboy katili" yaftasını yapıştırılacağını bilemezlerdi. Belki de biliyorlardı ama seslerini çıkaramıyorlardı. Zaten, bu merhum kovboylardan Wayne McLaren'in sigara karşıtı komisyona verdiği ifadeyi, onun kampanyada hiç yer almadığını iddia ederek çürütmeye çalışan, sonra da bunun abesliğinin farkına varıp "Tamam vardı ama Marlboro Adam olarak değil" diye savunma yapan bir şirketin yüzsüzlüğünün ne noktalara varabileceğini kestirmek güç değil.
Philip Morris, son yıllarda ABD'de kaybettiği itibarını ve düşen satışları, başka ülkelerin, özellikle de üçüncü dünya ülkelerinin tütün piyasasını ele geçirip, bu ülkelerin hükümetleriyle işbirliği içinde, saf yerel tütünlerin yerine kendi bol katkı maddeli tütünlerini ekmeye çalışmakla meşgul ve dünyanın en değerli 10 ürün etiketi arasında yer alıyor.
"Bant Dergi"
Son söz: Sigara sağlıya cidden zararlıdır...
Flunk - Cigarette Burns
Arctic Monkeys - Cigarette Smoker
Princess Chelsea - The Cigarette Duet
0 yorum:
Yorum Gönder